Na ovogodišnjoj konferenciji Money Motion, Damir Čaušević, predsjednik uprave Monri Paymentsa i suosnivač Money Motiona, govorio je o ključnim trendovima u industriji financija, uključujući digitalne novčanike, instant plaćanja i utjecaj umjetne inteligencije. U razgovoru s Emirom Nuhanovićem na AL Jazeera Balkan Business, Čaušević je podijelio svoja viđenja o budućnosti plaćanja, digitalnim inovacijama te novim izazovima koji dolaze s ubrzanim razvojem tehnologija.
U nastavku prenosimo njihov razgovor:
Više od 4,5 tisuća registriranih posjetitelja, više od 20 start-upa, AI u bankarstvu, kraj gotovine i digitalni identitet za sve građane EU do 2026. Ovo godišnja Money Motion konferencija ponudila je konkretne odgovore na neka od najvažnijih pitanja o budućnosti financija. Jedno od najposjećenijih predavanja bilo je ono o budućnosti plaćanja u maloprodaji, koju je otvorio Milan Gauder, suosnivač kompanije Freda.
Gauder je naglasio kako je pad korištenja gotovine posebno ubrzan nakon pandemije te da je instant plaćanje kroz jednostavne tehnologije poput QR kodova naročito ubrzano, pogotovo u zemljama u razvoju kao što su Indija i Brazil. Posebno uzbudljiv dio programa bio je Startup Stage gdje se 20 inovativnih start-upa natjecalo za pažnju i naklonost žirija sastavljenog od šest iskusnih investitora. Organizatori su naglasili kako je ovogodišnja konferencija za 25% veća od prethodne te da imaju ambiciju postati najveća fintech konferencija u Europi.
Više o samoj konferenciji razgovaramo s Damirom Čauševićem, suosnivačem Money Motiona i predsjednikom uprave kompanije Monri Payments. Gospodine Čaušević, dobrodošli u magazin Al Jazeera Business. “Pozdrav Emire i pozdrav iz Zagreba.”
Evo, o čemu se najviše razgovara na ovogodišnjoj konferenciji? Što je, kako stručnjaci vole reći, taj neki buzzword?
“Pazite, program je podijeljen u nekoliko osnovnih dijelova. Dosta fokusa je standardno, kao što je samo ime konferencije može otkriti, na fintechu. Veliki dio toga je na bankarstvu, veliki dio toga je na plaćanjima. Ove godine jedna nova kategorija koju smo uveli daje puno fokusa i retailu, a naravno, i dio programa je sigurno otišao i na osiguravajuća društva i samu investicijsku industriju, brokerske kuće, osobne investicije. I u svakoj od tih industrija imate poneki buzzword.
Ali recimo da se, neka koja se prožima po svima njima, rekao bih da je definitivno AI. Ove godine možemo dosta čuti o primjeni AI-a, bilo u financijskoj industriji, bilo u industriji osiguranja, bilo u industriji investicija, ali definitivno jedna od tih riječi koja veže sve zajedno te naše teme jeste umjetna inteligencija.”
Money Motion, novac u pokretu, vrlo zanimljiv naziv za jednu fintech konferenciju. Kako je ona nastala i što je bio motiv za njezino pokretanje i na kraju krajeva koliko je ona evoluirala do danas?
“Počeli smo prije točno tri godine. Rekao bih da smo već na prvom eventu premašili naša očekivanja. Očekivali smo zatvoriti neku konferenciju s recimo tisuću sudionika. Na kraju smo uspjeli doći čak do 1200. Sljedeći neki prirodan korak bio je da sa tih 1200 dođemo na 2000 sudionika, što smo uspjeli prošle godine, a već ove godine imamo 2500 sudionika. Kada gledamo taj rast u broju korisnika, definitivno možemo reći da je nešto što nas je tjeralo da nastavimo dalje s konferencijom, jeste sam interes za konferenciju i lokalni i regionalni.”
Kako smo najavili u uvodu razgovora, vi vodite kompaniju Monri Payments koja se bavi financijskim transakcijama. Zato vas moram pitati koji su trendovi danas najzastupljeniji u toj industriji?
“Da se vratim možda na ono pitanje o buzzwordima iz drugih industrija. Definitivno nešto što je buzzword i koja je bila riječ koja nam se spominjala sve više na ovoj konferenciji su digitalni novčanici. Čak ste na uvodnom panelu, odnosno na samom otvaranju konferencije, imali jednog sudionika koji je iznio jedan jako lijep podatak da preko 60% kartičnih plaćanja u Europi danas završava putem digitalnih novčanika, odnosno putem Apple Pay, Google Pay i ostalih. Tako da su digitalni novčanici definitivno jedan od trendova.”
“Što se tiče ostalih, nezaobilazno je da spomenemo instant plaćanja, odnosno plaćanja s računa na račun. Plaćanja koja zaobilaze kartična plaćanja, nego idu s bankovnog računa direktno na bankovni račun. Ne samo primjena u poslovnom svijetu, već i primjena u maloprodaji, od fizičke osobe do fizičke osobe, ili kako se kaže, peer-to-peer plaćanja. Treći trend koji bi se mogao osjetiti brzo, definitivno bi mogla biti vertikalna integracija platnih kompanija ili čak i platnih rješenja. Imate sve više i više kompanija u svijetu, payment kompanija, koje svoje akvizicije i preuzimanja firmi ne rade više na tradicionalan način, tj. da preuzimaju svoju konkurenciju, da preuzimaju kompanije iz svoje branše, nego pokušavaju zakružiti cijeli proces plaćanja. Na način da ako ste imali kompaniju kao Monri Payments, pa ta kompanija je netko tko procesuira i obrađuje te transakcije, sa druge strane imate kompanije koje sudjeluju u istom uplatom procesu, na način da njihove blagajne izdaju račune, nazovimo ih tako za ta plaćanja koja se obave. A sada ta vertikalna integracija upravo doprinosi tome da kompanije akviziraju kompanije uključene u taj proces.
Primjera je mnogo u zadnjih godinu dana gdje se neka globalna kompanija odlučila preuzeti kompaniju koja se bavi fiskalnim blagajnama ili rješenjima izdavanja računa, što je prije nekoliko godina bilo nepojmljivo i čak nepovezivo.”
Spomenuli smo digitalne novčanike i peer-to-peer plaćanje. To je nešto što se spominjalo i u samom uvodu konferencije, gdje je rečeno da se te tehnologije najviše i najbrže šire na tržištima u razvoju, poput Brazila i Indije. Da li je primjetna i njihova povećana upotreba u zemljama regije?
“Tu stvarno moramo povući jednu paralelu. Tržišta na kojima su digitalni novčanici sada dominantni, kao što ste rekli, Indija, Brazil, Meksiko, su tržišta koja su preskočila mnoge razvojne korake samog tog bankarskog, financijskog sistema, kako god ga nazvali. Od poslovnica banaka do samih kartica, na kraju krajeva, i odmah se okrenuli ka mobilnim plaćanjima, odnosno digitalnim novčanicima. Sve iz razloga što je tehnologija koja je bila dostupna većinom bila tehnologija koja je bila bazirana na mobilnoj tehnologiji i bila je sama logika da se nastavi razvoj ostalih tehnologija, uključujući platnu tehnologiju, na istim tim mobilnim rješenjima. Naše tržište, tržište Europe i Amerike, su tržišta koja su u kontinuitetu razvijana i ona nisu bila u mogućnosti preskočiti te korake. Imali ste i bankarske poslovnice, imali ste čekove, sada imate kartice i iz tog razloga je dominacija digitalnih novčanika na tržištima koja ste nabrojali, pretežno iz razloga preskakanja određenih stupnjeva razvoja.”
Tu su sigurno i navike potrošača jako bitan faktor jer su ljudi navikli koristiti kartice.
Razvoj kripto tržišta je posebno također u fokusu ove godine, između ostalog zbog trenutne političke volje u Sjedinjenim Američkim Državama da ta industrija iz alternativne pređe u komercijalnu i da je država preuzme. Je li to i u vašem fokusu?
“Naravno.
Monri kao kompanija pokušava trgovcima omogućiti svaki način plaćanja. Da li je to kartično plaćanje, da li je to instant plaćanje, da li je to kripto plaćanje. Naš trgovac želi prihvatiti kripto. Interes na tržištu za kripto postoji. Mi smo tu da to omogućimo i da naš trgovac može na kraju krajeva zaokružiti cijeli proces. Monri to radi u suradnji s kompanijama koje su ovlaštene, licencirane za trgovanje kriptovalutama na tržištima gdje je to regulirano.
Tako da već u praksi imamo stotine naših trgovaca koji prihvaćaju kriptovalute kao osnovno sredstvo plaćanja, a u protuvrijednosti eura dobivaju novac na svoj račun.”
Još jedno pitanje za kraj. Korištenje online financijskih transakcija naglo je poraslo tijekom epidemije koronavirusa uslijed rasta internet trgovine. Bilježi li ta industrija i danas rast i kakve obrasce ponašanja uočavate među vašim korisnicima?
“Definitivno bilježi. Ono što bih rekao je da se, zahvaljujući toj nesretnoj koroni, ubrzao način prihvata i primjene online plaćanja. Ona su ostala i dalje u razvoju, ali na način da je taj rast, doduše malo sporiji nego što je bio tokom tih godina, ali definitivno natrag nema.
Nije se vratio, nije nešto što se usporilo toliko drastično, nego i dalje je nastavio da raste. Sada se samo širi na ostale stvari, više se integriraju i plaćanja unutar aplikacija, ne samo online plaćanja preko web browsera, koja su bila dostupna tada u to vrijeme; sve je više integriranih platnih sistema unutar samih mobilnih aplikacija.”
Cijeli razgovor možete poslušati ovdje.